Gwy wandelt

zondag 17 november 2013

Sint Jacob op Steendam

Dat er in Gent een Sint-Jacobskerk staat, dat weten jij en ik al lang.
Woensdag waren we op de Oude Bareel  aan het babbelen. Een neef van mij en ik. Reizen en wat in het verleden, in de lokale geschiedenis duiken, vormen onze gemeenschappelijke belangstelling. 
Nadat we onze reiservaringen over Barcelona uitgewisseld hadden, kwamen we op Santiago en Compostela. En zo kwamen we ook op de Sint-Jacobskerk in Gent.
Dat is de plek van waar veel bedevaarders richting Santiago vertrokken.
De pastorij is vlakbij op de Steendam. In de gevel ervan is een beeld van Sint Jacob als pelgrim verwerkt. 
Een mens kan soms ziende blind zijn. Ik heb jaren school gelopen daar vlak bij. En het beeld had ik nog nooit opgemerkt. 
Nu niet meer dus. Nu ik het gezien heb, zal ik - iedere keer dat ik er voorbij kom - naar kijken.

Geen opmerkingen: