Gwy wandelt

woensdag 4 april 2018

Leo hangt er nog

De walvis in de kathedraal
Vandaag mocht ik nog eens instaan voor het onthaal in de Gentse Sint-Baafskathedraal. Ik vroeg me vooraf twee dingen af.
1. Zou de crypte toegankelijk zijn?
2. Zou het skelet van de vinvis nog in de kooromgang hangen?

De crypte is wederom toegankelijk. Je ziet wel nog aan het breekwerk dat de archeologen nog niet klaar zijn, Het oudste gedeelte van de hoofdkerk kan je nu weer bewonderen.

Het geraamte van de walvis hangt er ook nog. Ik was daar nieuwsgierig naar, omdat ik gisteren iemand tegen gekomen was die in 2015 betrokken was om de dode walvis die in de Gentse haven terecht gekomen was, uit de boeg van het vrachtschip los te maken.
Het skelet van de dode vinvis maakt deel uit van het project ' Out of the Box ' van de Gentse universiteit. Dit project is op 27 maart beƫindigd. Ik veronderstel dan ook dat Leo er niet lang meer zal hangen.

Nawoord Ik lees in een krantenartikel dat het skelet van de vinvis nog tot in september in de kathedraal zal zijn.

Geen opmerkingen: