Gwy wandelt

maandag 25 december 2017

Heilige mis op kerstdag

Deze avond om 18u30 vierden we de kerstmis in de Gentse Sint-Jacobskerk. 
Heel wat mensen waren afgekomen.
Ik had wat moeite om een vrije stoel te vinden.
Zo een viering begint met een kleine ommegang met het kindje Jezus. De priester legt dan het kind in de kribbe. Er komt er heel wat wierook aan te pas.
Het intrede lied was een lied dat we allen kunnen mee zingen: 'Komt allen tezamen'
Verder in de viering werden  latijnse teksten gregoriaans gezongen.
De man die naast mij zat kon ze allemaal mee zingen. Ik niet.
De viering verliep af en toe diepzinnig. De kerstboodschap raakt ons allemaal.
Er waren ook veel mensen van elders. Je wordt dat zo gewaar aan het ritueel van zitten, opstaan en knielen. Dat is verschillend in de details.
We konden elkaar na het Onze Vader en na de viering een zalige kerst toewensen.
----
Ik zag enkele mensen die er ook waren, maar die ik niet de hand geschud heb. Bij deze ook aan hen mijn beste wensen. En aan allen die dit lezen.

1 opmerking:

julien en jeanine zei

Onze allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, Guy! Heel veel wandelgenot!
We hebben je ook in de mis gezien, maar niet meer bij het buitengaan, omdat we nog moesten avondmalen zijn we onmiddellijk naar huis gegaan...