Gwy wandelt

maandag 10 juli 2017

Nacht van de Maan

8 op 9 juli 2017. Het is volle maan. Tijd voor een nachtelijke wandelmarathon.
Een kwartel als ik kon gelukkig met een trekvogel meerijden vanuit Zelzate naar Zoersel.
Bij de aanmelding aldaar in Hallepark kregen we ons bonnenboekje en andere goodies.
Vooraleer de zon onderging aten we nog spaghetti bolognese Althans ik, mijn wandelmaat koos voor de vegetarische pasta.
Een lange rij dames voor de toiletten gaf aan dat het vertrekuur zou naderen.
Eens de zon onder vertrok de grote groep van honderden wandelaars.
We trokken doorheen de bossen en dan langs het Albertkanaal. Het bleef een vrij homogene groep die de plek van de moondip bereikten. Verschillende maakten de Nacht van de Maan iets meer door in het Albertkanaal te zwemmen. De moondip was trouwens in een afgebakende zone, en er was een rescue-team aanwezig.
Wij bleven aan wal. Een groepje jongelui die bij ons aan tafel zaten voor de start, sprong wel het water in. Het kan som raar zijn. We kennen elkaar niet. En toch bleven we elkaar de hele nacht tegen komen. Een ervan heeft me trouwens recht geholpen toen ik me mis stapte en een gracht inrolde. Maar dit terzijde.
Nadat we het Albertkanaal verlieten, kregen we op het bevoorradingspunt aldaar een Redbull. Met ons getweeën besloten we in een café-restaurant een kop koffie te drinken. We bleven daar wat zitten. Toen we weer bij de wandelaars aansloten, bleek dat we de laatsten waren. De bezemwagen reed achter ons.
We zijn niet de laatsten gebleven. Wel bleven we steeds in de staart van de wandelgroep.
Over de aarden wegjes was de staaflantaarn geen overbodige luxe.
Ik liep nog steeds in T-shirt. Het koelde wel af. Tegen 3 uur deed ik toch maar een licht jasje aan.
De bevoorrading op de wandelmarathon is gewoon goed, en soms verrassend. Op een post kregen we bijvoorbeeld een stokje saté.
Lastiger was het om naar de WC te gaan. Er stonden altijd lange rijen voor het toilet. Daardoor verloren we veel tijd. Maar dat geeft niet. We hadden 10 uur de tijd om de wandelmarathon te stappen. En we hebben die op vijf minuten na volledig nodig gehad.
Om 22 uur vertrokken kwamen we met ons getweeën om 5 voor 8 aan.
We kregen nog een mooi aandenken. Ons wandelboekje werd gestempeld. En daarna schoven we aan voor het ontbijt.
In onze nachtelijke tocht waren we de Westmalle gepasseerd. Kaas uit Westmalle kregen we bij onze boterham.
De Nacht van de Maan is wel een bijzondere tocht.

Geen opmerkingen: