Gwy wandelt

woensdag 3 mei 2017

Eindeloos is de rivier.

Deze avond trok ik naar de Centrale op de Ham in Gent. We waren met zijn tweeën.
Vandaag begon het Afrikaans filmfestival.
Het was meer dan alleen naar een film kijken. Tine Heyse, onze Gentse schepen gaf  - na de introductie door Eric - de officiële inleiding. 
De film was beklijvend. Als men zo ineens alleen komt te staan zonder vrouw en kinderen. Dat gebeurt niet alleen in Zuid-Afrika. Dat gebeurt hier ook.
Het was soms wreed naar de beelden te kijken. Bendevorming van mensen met een crimineel verleden en om zich te bewijzen. Ook waar ik woonde gebeurde dat.
Het laatste derde van de film straalde optimisme uit. Een meneer zonder vrouw. Een mevrouw zonder man. Ze vinden elkaar in een wondermooi landschap.
Na de film volgde nog een nabespreking. Het was een Zuid-Afrikaanse film en de mensen op de foto hier links boven, brachten ons in hun discussie naar de Kaapstad, naar de Westkaap van nu.
Om de avond te besluiten hadden we nog een mooie bijeenkomst met een drankje en Afrikaanse hapjes.
Via een wandeling langs Leie en Schelde bracht ik mijn kennis naar haar huis. En dan stapte ik weer naar mijn eigen flat.
Ik zit nog een beetje met de titel 'Endless River'. In de film heb ik geen rivieren gezien. Maar het zou de naam zijn van het dorp waar de film opgenomen is.

Geen opmerkingen: