Gwy wandelt

zaterdag 8 april 2017

Petra, 2de dag

8 april 2017. 5de reisdag

Ontbijt

Rustig ontbeten. Bij de groenten was er ajuin. Ik denk dat het de eerste keer is dat ik hier in Jordanië ajuin op mijn bord kreeg.  George had me we eens verteld dat er twee soorten ajuin zijn. De meest courante is ajuin met een kastanje kleurige schil. De andere soort noemen ze Egyptische ajuin.  Die is veel sappiger.
Om 9 uur werd ik opgepikt. Deze keer was ik niet alleen. Er verblijven ook twee Brusselaars in het hotel en die wandelden deze morgen mee.

Cleaning 

Onderweg zagen we ganse groepen kinderen langs de kant van de weg. Onze chauffeur vertelde dat het cleaning day is vandaag. De klasjes nemen elk een gedeelte van de wegberm onder handen om al het zwerfvuil op te ruimen.

Little Petra

De chauffeur bracht ons tot Little Petra. Daar begon onze tocht onder leiding van een plaatselijke gids. Die bracht ons eerst door een smalle kloof naar een soort Petra in het klein. Hier net als in Petra zelf façades in de rotsen uitgehouwen en resten van de Romeinse tijd.

Graasgebied en trail

Vandaar bracht de gids  ons langs een trail die ons terug in de tijd bracht, tot duizenden jaren voor Christus. In het stenen tijdperk leefden hier al mensen. Nu wordt het gebied begraasd door de schapen en de geiten van de bedoeïenen.  Zo bereikten we een plek waar we ons ingangsticket dienden te tonen.
Op de trail genoten we van de mooie vergezichten, maar ik werd af en toe gewaar dat ik eerder een planeswalker ben dan een trailwalker.  Zonder gids zou de trail trouwens voor mij niet  herkenbaar zijn. Soms verdween het pad onder het zand,. Soms liepen we over een smalle richel langs de rotswand. Gelukkig af en toe zijn er trappen aangelegd. Daar zijn  ze trouwens mee bezig.

The Monastery

Aan Ad-Deir splitste ons gezelschap. Vanaf hier ging ieder zijn eigen weg.
Het klinkt misschien gek, maar het eerste wat ik deed was in de cafetaria aldaar een koffie met kardemom bestellen, en een half uurtje blijven zitten.
Vandaar stapte ik naar beneden. Het was een gemakkelijke afdaling,  alleen wat oppassen voor al die ezels die naar boven stappen.  Terug beneden bezocht ik
nog even de site met de kerken.

Siq

Ik beëindigde mijn tocht met de doortocht door de Siq en een rit te paard naar het bezoekerscentrum.
De tocht vandaag maakte nog meer indruk op mij dan gisteren,

Enkele foto's, klik hier.

Geen opmerkingen: