Gwy wandelt

zaterdag 15 april 2017

Paaswake

Om half twaalf was ik weer in mijn flat.
Het was deze avond in de Sint-Baafskathedraal de paaswake.
Dat is een lange dienst die om 21 uur begon.
Er is eerst de processie van de parochiekaarsen van het Sint-Baafshuis tot in de kathedraal.
Hoe het kwam weet ik niet maar ik zat op de eerste rij.
De voorste stoelen rechts waren voor de parochies die om hun doopkaars kwamen.
De stoelen op de voorste rijen links waren voor de dopelingen en hun peters en meters.
Nu kiezen de mensen bewust voor het katholiek geloof. Ongedoopt in een diverse samenleving, kiezen zij op volwassen leeftijd voor het doopsel.
Veelal ken ik de kathedraal als een oord waar de toeristen komen.
Het is ook nog altijd een plaats van de eredienst.
Gisterenmiddag was de kerk vol met toeristen.
Deze avond was vrijwel iedere stoel bezet door een gelovige.

De doopkaars voor de Sint-Jacobskerk heb ik nu mee. Zij staat nu niet brandend voor een nacht in mijn flat. Morgen breng ik ze naar de Sint-Jacobskerk, op tijd dat de kaars er is voor de paasmis om 18 uur.

Geen opmerkingen: