Gwy wandelt

maandag 24 april 2017

Met Jacob op wandel

Deze morgen wandelde ik met Jacob. Jacob nam me mee voor een tocht door Brugge, een tijdreis zelfs door het Brugge van 1435.
Jacob is een leerling van Jan Van Eyck. Hij moest voor zijn meester gerief halen in de Brugse haven. Ook moest hij een zekere Anna meebrengen. Die jongedame zou model staan voor Maria op een schilderij dat kanunnik van der Paele besteld had.
Maar hoe bestaat het. Anna besloot niet mee te gaan maar eerst de stad te verkennen. Jacob moet dan op zoek naar haar, en zo neemt hij ons mee in het Brugge van toen.
Om een lang verhaal kort te houden. Jacob besloot toch maar niet schilder te worden. Hij werd gids. Zo kan hij de toeristen Brugge leren kennen.
De virtuële tijdreis maakte ik in het Historium te Brugge.
Ik voel me een beetje verwant met Jacob. Hij zou mijn kleinzoon kunnen zijn. Hij heeft voeling met het schilderwerk van de Van Eycks. Hij leidt graag mensen rond.

Geen opmerkingen: