Gwy wandelt

woensdag 7 december 2016

Rechters in Brugge

Voor vandaag had ik me voorgenomen om nog eens op zoek te gaan naar de Rechtvaardige Rechters.
Zou dat gestolen schilderij zich in Brugge bevinden? Jan Van Eyck werkte in Brugge. Het is die Jan die het werk van zijn broer Hubert afmaakte.
Ik dus naar het Groeningemuseum op de Dijver.
De tentoonstelling "De Kunst van het Recht" brengt drie eeuwen gerechtigheid in beeld. Soms zijn de prenten, het gebrandschilderd glas, de schilderijen nogal luguber. Lijfstraffen waren in die tijden niet ongewoon. Beeldt je in: ogen uit steken of levend villen Dat laatste overkwam Sisamnes, een opperrechter die zich liet omkopen. 
De rechtvaardige rechters zou ik in zaal D 1 vinden. Ik heb ze niet gevonden.
Maar ja ... Eigenlijk wist ik dat al op voorhand.
Op de tentoonstelling veel schilderijen met Het Laatste Oordeel als onderwerp.
Nadien ben ik dan nog naar het Arentshuis geweest om het Laatste Oordeel van Jeroen Bosch te bekijken.
De tentoonstelling over de kunst van het recht loopt nog tot 5 februari. Het is de moeite om daarvoor naar Brugge te gaan. 

1 opmerking:

Unknown zei

Beste Gwy,
Even eraan herinneren dat wat hier zag namelijk de rechtspraak is die refereerde naar het ancien regime. Dus voor de Franse revolutie was er geen scheiding van machten.Je ziet bij het 'Laatste Oordeel' van Memling God met het zwaard in de hand om de goeden van de slechten te scheiden omringd door de twaalf apostelen, deze symboliek werd later overgenomen in de afbeelding van vrouwe Justitia met de twaalf juryleden in assisen.Terechte opmerking over dit onderwerp van moraalfilosoof Etienne Vermeersch Indien God alle mensen toch zo lief heeft waarom oordeelde hij dan met het zwaard?