Gwy wandelt

zaterdag 10 december 2016

Gent in de donkerte

Les Oiseaux Bleus
Vandaag richtten de Florastappers hun befaamde 'Gent bij nacht' tocht in.
Ik zou niet in de straten verdwalen, want ik had al op voorhand gezien dat de wandeling goed uitgepijld is.
Het was wat aanschuiven bij de inschrijving. Er waren voor mij heel wat nieuwe wandelaars, en die werden goed bijgepraat over de bepijlde clubwandelingen. Welke pijlen volgen? Het systeem van aankondigen van rechtdoor of afslaan, en de bevestiging ervan achteraf. En ook: het telefoonnummer dat je kan bellen, als je echt niet meer weet waar naar toe. Ik hoop dat die nieuwe wandelaars net als wij genoten hebben, en er een volgende keer weer bij zullen zijn.
Het parcours liet ons slingeren door smalle straatjes, passages waar niemand ooit komt, als je er niet woont. Het was alles behalve een rechtlijnige wandeling.
Ik begin zo een tocht graag in de klaarte, om haar te beƫindigen als het al donker is. Zo kan ik de verschillende facetten van de tocht smaken. De tocht passeert verschillende plekken die in de geschiedenis van Gent wat betekend hebben. Ik vond het leuk om zo onderweg wat aan Franstalige randonneurs te kunnen vertellen over de geschiedenis van Gent.
De parcoursmeester stak ook nieuws uit 2016 in zijn tocht: Iedereen kon zien hoe de Nederschelde weer open gelegd wordt. Op de wintermarkt konden we een reuze kerstboom bewonderen, met reuze ballen. Het was een draaimolen. In de kerstboomballen zaten dan kleine kinderen, en draaiden verrukkelijk in het rond, terwijl de mama en de papa hen fotografeerden.
Verder in de wandeling zagen we de blauwe vogels van Maurice Maeterlinck, een lichtkunstwerk.
Mijn bewondering voor de parcoursmeester.
Was je er niet bij, noteer dan toch maar de tocht voor volgend jaar in je agenda.

Geen opmerkingen: