Gwy wandelt

woensdag 23 november 2016

Vliegen door het Guislain

Ach mijnheer een mooie vogel wil ik zijn ...
Of Gustav Mesmer een mooie vogel wou zijn, weet ik niet, maar vliegen wou hij wel.
In het museum Dr. Guislain zag ik allerhande constructies die die man bedacht heeft. Soms zag ik vleugels als wou hij Icarus nadoen.  Het meeste waren fietsconstructies , zo kon hij van dorp naar dorp vliegen, en vloog hij niet hij kwam er toch.
Dat alles in een wereld van waan en fantasie. 
De tentoonstelling gaat door onder de naam 'Een Andere Wereld' en toont behalve die mijnheer Mesmer ook mij meer bekende kunstenaars als Ensor, Magritte en Fabre. 
Hoe onderscheid je droom van delirium, waan van wens, hallucinatie van inzicht?
Dat staat in de flyer. Of ik inzicht gevonden heb, betwijfel ik, maar de werken hebben me uitermate geboeid. 

Geen opmerkingen: