Gwy wandelt

dinsdag 8 november 2016

Poëziesalon

Deze avond trok ik nog eens naar de Vooruit. Deze zomer was ik op het Poemtata gedichtenfestival in het poëziecentrum verrast door een Palestijnse dichteres . Haar naam is Fatena Al-Ghorra. Zij is afkomstig uit Gaza en woont nu in Antwerpen. Ik wou haar nog eens horen voordragen en dat kon vanavond.
Voor deze avond had ze verschillende dichters uitgenodigd in haar salon. Haar salon was de balzaal van de Vooruit. Ik was verrast toen ik binnenkwam. Geen stoelen, maar kussens op de grond, als waren we in een bedoeïenentent.
Het schijnt een traditie te zijn in de Arabische cultuur dat dichters samen komen en uit hun werk voorlezen. Dat was zo deze avond, en wij mochten erbij zijn.
Mevrouw Fatena had dichters uitgenodigd uit Palestina, uit Irak, uit Antwerpen, enzovoort. 
De Nederlandstalige dichters declameerden in het Nederlands en werden in het Arabisch vertaald. De Arabische dichters droegen voor in het Arabisch en werden in het Nederlands vertaald.
Dit alles kreeg nog meer kracht door de muzikale inbreng. Een nachtegaal uit het oosten met de naam Jahida Wehbi zong onder begeleiding van haar groep.
Zo had ik om zo te zeggen een avond in een tent in de Arabische woestijn.

Geen opmerkingen: