Gwy wandelt

maandag 14 november 2016

Een glimp

Een glimp uit ons verleden en a glimpse of where we're going. 
Dat ervoer ik deze middag in het STAM.
Voor de permanente tentoonstelling die ons meevoert van voorhistorische tijden naar het Gent van nu, had ik deze keer een audiogids gehuurd. Ik heb die tentoonstelling immers al dikwijls bezocht, en wou er vandaag wat meer uitleg bij hebben. Bij sommige voorwerpen blijf ik altijd stilstaan. De schat van Zelzate is er zo één. 
Nu had ik ook oog voor de groeiende industrialisatie in Gent, en over de urbanisatieplannen.  Dat is zo met het toeleggen van de Reep, die nu immers weer open gelegd zal worden.  Of met het lussen plan van 1986 dat zich nu in een mobiliteitsplan vernieuwd.
De oude zalen treffen me altijd toch het meest.
Ik was wel verrast dat het Belfort uit de middeleeuwse skyline, de hoogste toren van Gent gebleven is tot wanneer de Arteveldetoren er kwam, een paar jaar geleden.
Ik zag ook dat een nieuwe tentoonstelling over draken nu opgezet wordt. Als ze opent is dat een reden om er terug te keren.
Volgend jaar is er trouwens een tentoonstelling over het 200-jarig bestaan van de Gentse universiteit. Ik heb in een stuurvergadering al toegezegd om er een bezoek aan te begeleiden. 

Geen opmerkingen: