Gwy wandelt

donderdag 17 november 2016

30 dagen

Vrijwel iedere week bezoek ik de stadsbibliotheek.
Nu had ik eens uit de themazaal een boek mee over waanzinnige moorden in Gent.
Het thriller stond niet in de kasten 'spannend' maar bij 'Gent'
De titel is '30 dagen' en de schrijver is een zekere Bert Bergs. De auteur was een hoogleraar fysica, en na zijn carrière begon de professor met het schrijven van misdaadromans.
Het werk dat ik las, is al zijn derde boek (wetenschappelijke publicaties niet meegeteld) . Hij publiceerde de misdaadroman in oktober 2015.
Het verhaal speelt zich af in oktober 2014. Twee jaar geleden dus. Het intrigeerde  me, en ik ging in gedachten wat mee in het onderzoek van de Gentse politie. Maar ik zou geen verdachte kunnen zijn. In die periode was ik immers ver weg uit Gent. Ik zwierf dan door Korea, Japan en Taiwan. Ik had dus wel een alibi.
Net omdat het volledige verhaal zich in Gent afspeelt, in straten, gelegenheden, en situaties die ik ken, geraak ik er geweldig door betrokken. De personen en hun wandaden zijn natuurlijk puur fictie. Maar de inbedding ervan is uiterst geloofwaardig.
Ik ging zelfs bij het lezen op het internet kijken of het medicament trisarin echt bestaat. Niet dus. Maar ventriculoperitoneale drainage blijkt dan wel echt te bestaan.
Ik zal nog meer werken van deze auteur op mijn verlanglijstje zetten. Het is wat anders dan Ampe, en er worden niet zoveel Duvels in gedronken.

Geen opmerkingen: