Gwy wandelt

maandag 24 oktober 2016

Mijn muntenverzameling

Al een tijd verzamel ik munten.
Dat kunnen zo maar centen zijn: één- en twee eurocenten uit verschillende landen. Die bewaar ik uit mijn Europese reizen.
Een wandelmaat van mij koopt in ieder land waar we zijn muntstukken van 2 euro. Hij doet niet zomaar. Ze moeten de kwaliteit uncirculated hebben.
Er zijn zo verschillende ruilbeurzen voor munten. Ik geraak er nooit naar toe. Ze vallen altijd samen met een wandeling die ik niet wil missen.
Voor mijn 'uncirculated'-verzameling betrouw ik dan ook op het Belgisch munthuis: /www.munthuis.be/
Zo ben ik bezig met een verzameling zilveren Amerikaanse dollars.
En nu kreeg ik van het munthuis nog een bijzondere munt: Het is een munt uit een collectie ter ere van de Indianen. Deze is een dollar met op de achterkant Sacagawea, een vrouw uit de Shoshone-stam met haar kind op de arm. De munt zit in een mooie cassette. Zoals je op de afbeelding ziet brengt die een ander aspect van de geschiedenis in beeld: het coderen van geheime berichten.

Geen opmerkingen: