Gwy wandelt

woensdag 28 september 2016

Griekse roots

Wat een mooi houten tongewelf in de concertzaal van de Bijloke. En die zaal was naar mijn mening deze avond niet groot genoeg voor het concert van de Athens State Orchestra.
We gingen in deze zaal terug naar de wortels van onze beschaving: naar Griekenland.
Dit jaar in februari was ik in Athene, en dat vormde voor mij nog een persoonlijke reden om naar Griekse muziek te luisteren.
Het programma omvatte:
L. van Beethoven - Ouverture ‘Die Ruinen von Athen’
G. Gershwin - Rhapsody in Blue
N. Skalkottas - 5 Griekse dansen
M. Theodorakis - Suite ‘Zorba The Greek’
De Rhapsody in Blue was met een Bulgaarse pianist. Zo goed heb ik dat stuk nog nooit gehoord. de pianist is een ware virtuoos.
Het was niet vreemd zo een stuk tussen Griekse muziek te horen.
Op het einde werd het mooie supermooi met een magnifieke vertolking van de muziek van Theodorakis.
Het zal u allicht niet verwonderen als ik vertel dat de sirtaki gebist werd.

Geen opmerkingen: