Gwy wandelt

donderdag 4 augustus 2016

Institut Moderne

Aan de Gentse stationsbuurt, in de Fabiolalaan tegenover het talud van de spoorwegen staat een gebouw, dat ooit een ziekenhuis was.
Ooit is dit ziekenhuis opgericht omdat vrijdenkende mensen niet langer in een ziekenhuisbed wilden liggen, waarboven een kruis ging. Letterlijk: een kruis boven het bed.
Omdat de naam franstalig is, denk ik dat de Institut Moderne, voor de beter begoede Gentenaar was, de Franstalige bourgeoisie.
Later werd het een site van het Palfijnziekenhuis. De palliatieve afdeling was hier gevestigd.
Ik kan me nog goed herinneren hoe een goede vriend van mij daar lag. Van die vriend heb ik eens een bijzondere lamp gekregen. Die lamp prijkt nog altijd op mijn boekenkast. Zo moet ik nog geregeld aan Gaby denken.
Nog later werd het gebouw ingericht als nachtopvang van het CAW, het centrum voor algemeen welzijn. Het was bestemd voor de daklozen.
De laatste keer dat ik er passeerde zag de site er volledig verlaten uit. Ik denk dat de site nu geen gebruik meer heeft.
Misschien krijgt het complex een nieuwe toekomst in de ontwikkeling van de wijkpleinen, wijkparken, woningen en kantoren

Geen opmerkingen: