Gwy wandelt

dinsdag 2 augustus 2016

¿El Bosco vive aqui?

In de bibliotheek zag ik bij het binnenkomen een boek met de titel Jheronimus.
Het is een stripverhaal. De auteur zelf noemt het een graphic novel.
In middeleeuwse stijl - correctie - in de stijl van Jeroen Bosch, tekent hij het leven van Jeroen Bosch.
De schilder van de Tuin van de Lusten, overleed 500 jaar geleden,
Naar aanleiding daarvan is er in 's Hertogenbosch een grootse tentoonstelling. Een wandelmaat van mij is er al naar toe geweest. Hij was er enthousiast over.
Het boek dat ik ontleende is waarschijnlijk ook getekend en geschreven naar aanleiding van die 500ste verjaardag.
Het is een boeiend boek. het is de moeite waard om de verschillende bladzijden te bekijken. De verschillende bizarre afbeeldingen zijn gebaseerd op een diepgaande kennis van het werk en de omgeving van de schilder uit Den Bosch.

Er zijn zo van die bladzijden bij die ik blijf bekijken, zonder ze om te slaan.
De laatste bladzijden over de dood van de schilder zijn zo beklemmend, dat ik niet eens naar de slotpagina wil gaan.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Merkwaardig figuur die Bosch, je kan het boek 'Bosch in detail' bestellen bij Musebooks en je krijgt er meteen de digitale versie gratis bij.

Groetjes

Herman

Guy (= Gwy) zei

Dank u wel, Herman, voor de tip.
Ik hou het idee vast.
Groeten uit Gent van Guy