Gwy wandelt

maandag 20 juni 2016

Hoge Wal

Je kent ze allicht: de zeshoekige borden waarmee de provinciale wandelroutes worden aangeduid.
Die routes hebben peters en of meters. Die peters en meters controleren geregeld de bepijling.
Zo ben ik peter van de Hoge Wal wandelroute in Ertvelde en Kluizen.
We beschikken voor onze rapportage over een systeem: OSYRIS. Daarin delen we onze bevindingen mee, en de provincie neemt naderhand actie om de geconstateerde gebreken te verbeteren.
Het was nogal een winderige dag vandaag, dat maakte het wat moeilijk mijn schema in de hand te houden. Gelukkig kon ik vrijwel altijd OK noteren. Eén keer zag ik bij een afslag een paal die afgebroken was, en aan de kant van de weg lag.

De wandelroute begint aan het sportcentrum aan de Hoge Wal. We wandelen dan door Kluizen, om langs het spaarbekken dan de richting van Tervenen te nemen.
Weer in Ertvelde komt dan mijn inziens het hoogtepunt van de tocht: het mottekasteel. Een burggraaf had hier een motte: dat is een kunstmatig opgeworpen heuvel. Het neerhof is omwald, en het opperhof is de woning van de burggraaf. Het geheel is een versterking. De Burggravenwatering verbond die versterking met Gent.

Het is een leuke wandelroute, goed begaanbaar en ik zag ook veel zitbanken onderweg. De wandeling is 11 km, en goed te doen met kinderen al dan niet in buggy's.

2 opmerkingen:

Unknown zei

hallo ik vraag mij af verstaatdie wandeling nog
ik heb gezien dat de start weg is gr

Unknown zei

die wandeling met die zeshoekig boorden bestaan die nog gr