Gwy wandelt

zondag 1 mei 2016

Zon en strand

Vandaag was het de tweede dag van de internationale wandeling in Blankenberge. Het was zo een dag dat alles mee zat. Beter weer voor de wandeling hadden de inrichters niet kunnen wensen.
We stonden deze morgen met al wat wandelaars in het station. Sommigen onder ons hadden gisteren, de eerste dag van de tweedaagse, al deelgenomen. Anderen, waaronder ik, zouden vandaag mee stappen.
In de kustgemeente start de wandeling op de markt. Dat is niet ver van het station.
Ik had me vooringeschreven. De administratieve formaliteiten waren dan ook minimaal. En ik kon zo onder de rode Japanse poort heen stappen. Japan was gastland dit jaar.
We omcirkelden de jachthaven. Zelf had ik voor de afstand van 24 kilometer gekozen. Aan de jachthaven verliet de 6 km ons, en stapten wij verder richting Wenduine. We stapten eerst doorheen de duinen, Aan het wrakhout verliet de 15 km ons. En wij trokken dan naar het strand zelf. Naast de deelnemers aan de tweedaagse ook veel dagjestoeristen, joggers, paardrijders. Geen zonnebaders. Daarvoor was het toch nog te fris. In de duinbossen van Wenduine stapten we naar links, de 42 stapte naar rechts. Hun wachtte een langere tocht, In de Uitkerkse polder vervoegden we nog even de 15 km, en na een rustpost splitsten we weer. Wij gingen verder naar Zuienkerke, met voor de gelegenheid, zoals ieder jaar een oude ambachten markt.
Dat was het punt van terugkeer. We waren trouwens al over de helft. Weer naar de uitkerkse polder, met een stop aan een bevoorrading bij Natuurpunt. De Tweedaagse huldigt het principe van de fair trade, en heeft veel aandacht voor het milieu. De bevoorradingspunten zijn ook ECO-punten.
Terug in Blankenberge, een rondje door de belle époque en dan naar de aankomst.
Ik heb nog even mijn naam in het Japans laten schrijven, maar dat is een ander verhaal.

Geen opmerkingen: