Gwy wandelt

maandag 16 mei 2016

Heksen in Brugge

Brugge oogde blauw zwart vandaag. Het ging niet ongemerkt voorbij dat Club Brugge de landstitel behaald had.

Maar daarvoor trok ik niet naar Brugge. Mijn doelen waren: eerstens het Sint-Janshospitaal en tweedens de Sint-Jacobskerk.

In het museum van oud Sint Jan wou ik naast de vaste collectie ook de tentoonstelling over de heksen van Bruegel bezoeken.
Het verraste me dat het stereotiepe beeld van de heks die we nu kennen, net komt van twee prenten van Bruegel waarop Sint Jacob de hoofdrol speelt: 'Sint-Jacob bij de tovenaar' is de ene, en de andere prent is 'Sint Jacob en de val van de tovenaar'.
De tentoonstelling toont veel werken afkomstig uit andere musea. Schilderwerken, etsen en ook voorwerpen die bij de duivelaanroeping gebruikt werden.
De tentoonstelling is sfeervol luguber. Alleen de manier waarop je met een toverboekje en een kaars door de ruimte loopt is al een belevenis.

Had ik er niet op gerekend Sint Jacob in een tentoonstelling over heksen tegen te komen. In de Sint-Jacobskerk kwam ik de apostel natuurlijk meerdere malen tegen. Meestal wordt hij daar als pelgrim voorgesteld. Maar ook zijn er verschillende taferelen uit zijn leven, en uit legenden rond hem.

Geen opmerkingen: