Gwy wandelt

donderdag 5 mei 2016

Een van les plus belles

Wat voor een titel zou ik nu nemen voor de zonovergoten wandeltocht van vandaag? Zoiets van: 'Egmont zette een hemelse tocht uit' want dat was de wandeling vandaag. Of als titel 'Factor 30', want velen beschermden hun blote armen en benen met zonnecrème .
Ik was al vroeg in Zottegem vanmorgen. Ik nam om 7u05 al in Gent de trein. We waren met meerdere wandelaars op de trein. Sommigen kwamen al met de trein uit Brugge of Antwerpen..
Nog voor 8 uur in de startzaal had ik genoeg tijd om voor de 32 km te kiezen.De start was in de zwemkom aan de Bevegemse vijvers Vanaf de 24 km deden de tochten  Erwetegem, Sint-Maria-Oudenhove en Sint-Goriks-Oudenhove aan. Dit vormde ook de basis voor de langere afstanden. Plaatselijke lussen vulden dit traject aan. In mijn geval was de plaatselijke lus in Sint-Goriks-Oudenhove. Die lus liep voor een gedeelte over de voormalige spoorlijn. 82, nu omgewerkt tot een fiets- en wandelpad met de toepasselijke naam 'Mijnwerkers-pad'. Die naam geeft meteen aan dat eertijds de Vlamingen deze spoorlijn namen om in de mijnen te gaan werken. Langs het pad staan nu plakkaten met gedichten. En uit zo een gedicht heb ik een regel genomen, om hier als titel te gebruiken. We wandelden immers door puur natuur, groen en akker van de boer. Dat alles in het heuvelachtig lanfschap met langs de kant in de wegbermen een reuze variëteit aan bloemen.
Op deze hemelvaartdag hadden we een hemelse tocht. Het was de eerste keer dit jaar dat ik in korte broek wandelde. Veel andere wandelaars deden dat ook. En de zonnecrème was niet overbodig.
Het was zo een wandeling waarin alles meezat. Goede wandelingen zijn we van Egmont gewoon. Vandaag was het uitmuntend.
Tussen de bijna 3.000 wandelaars waren ook Willy en Marij. Klik hier voor hun fotoreeks.

Geen opmerkingen: