Gwy wandelt

dinsdag 15 maart 2016

Verdwenen steden

Iedere keer dat ik in de stadsbibliotheek kom, passeer ik langs de afdeling 'sprinters'. Dat zijn boeken die je voor een week kan ontlenen. Voor een week maar, verlengen is niet mogelijk. In de schappen stond al een hele tijd een leeg vak, voor de Atlas van verdwenen steden. Nu stond er wel een exemplaar van dat boek. En ik nam het eruit. Na mij was het schap dus weer leeg. De atlas is uit het Frans vertaald en in 2015 uitgegeven.
Vele steden ken ik niet: Van anderen ken ik de naam; Carthago, Pompeï, Angkor, Babylon. Hiroshima, .
De vele andere namen waren me onbekend. maar toch. Rampen met kernernergie, natuurrampen, oorlogsgeweld hebben grote steden van de kaart geveegd.
Van de steden, heb ik er maar één bezocht, dat is Massada aan de Dode Zee.
Er zijn een paar verdwenen steden, die ik bij leven en welzijn, toch in mijn reisplannen zal opnemen.

Geen opmerkingen: