Gwy wandelt

zaterdag 26 maart 2016

Paaswake

De klokken zijn uit Rome terug.
Heb je ze niet horen luiden?

Morgen is het Pasen. Vannacht was het dan ook de Paaswake.
Het water wordt gewijd. Verschillende mensen worden gedoopt en gevormd.
Vroeger was het in onze streken vanzelfsprekend dat je als pasgeborene gedoopt werd. Nu is dat niet meer zo. Desalniettemin kiezen sommigen ervoor om op latere leeftijd gedoopt te worden.
Ik kon met eigen ogen zien vanavond dat verschillende volwassenen die  - ik was in de Gentse Sint-Baafskathedraal - er voor gekozen hebben gedoopt te worden.

Ook in de paaswake wordt de paaskaars ontstoken. Verschillende paaskaarsen voor de patroonheiligen van de verschillende parochies van Gent stad. Die van Sint Jacob ligt nu in mijn verblijf, en moet ik morgen naar de Sint-Jacobskerk brengen, waar ze een heel jaar zal gebruikt worden. Het is ook geen klein kaarsje. Geloof me maar.

Geen opmerkingen: