Gwy wandelt

zondag 20 maart 2016

Meersen aan de rand van Gent

Vandaag zou ik mee stappen in de Floratochten. Ik had met niemand afgesproken, gewoon omdat ik dacht: als ik vroeger wakker ben, vertrek ik vroeg. En als ik laat op sta, vertrek ik ook later.
Ik verblijf nu eenmaal in Gent. De start van de tochten van de Florastappers was dan ook vlakbij.
Ik koos voor de natuurwandeling van 30 km.
Heerlijk wandelen langs de volkstuinen en de Scheldemeersen. De Schelde stroomafwaarts Gent bepaalde onze tocht. De oude meanders van de Schelde in de Damvallei. De vele vijvers en het meer dat uitgegraven is om grond te hebben om de E17 aan te leggen. Die vele vijvers vormen een paradijs voor de vissers. En voor de wandelaars. Wie de moeite nam om even stil te staan, kon reeds heel wat verschillende vogels ontdekken. De natuurliefhebber kwam dan ook aan zijn trekken.
Het groengebied breidt zich nog steeds verder uit. Als recreatie voor de wandelaar. Voor wandelaars met kinderen in een buggy moeten nog wat paden aangelegd worden. We zagen de voorbereidingen daarvoor al.
De club bood ons aangename rustposten. Een was het lokaal van  zeilclub de RBSC en charmeerde door een brandend open houtvuur. Prettig aan de tocht vond ik ook dat een domein, waar vroeger de Gentse kinderen op vakantiepatronaat kwamen, en nadien gesloten was, nu terug open is en voorzien van wandelpaden.
Nog een pluspunt vond ik in Destelbergen het zintuigenbos. We wandelen niet alleen met onze voeten en ogen maar willen ook voelen en ruiken.
Klik hier voor mijn foto's.
Er staan trouwens heel wat fotoreportages op internet,.

Geen opmerkingen: