Gwy wandelt

zaterdag 19 maart 2016

Frontstreek

Het was al lang geleden dat ik in de Westhoek gewandeld had. Dit weekend hadden we er dan wel 2 tochten. Zondag de Marche of Peace vanuit het mini stadje Mesen, ingericht door de wandelvereniging van Wervik. Vandaag Dwars door de frontstreek vanuit Ieper. Die tocht was ingericht door die wandelclub die nooit moe is. Ik had al beloofd aan mensen van de wandelclub van Boezinge om aan hun tocht deel te nemen.
Uit het ruime aanbod van afstanden koos ik voor de 26 km.
Grosso modo kan ik de tocht indelen in een natuurwandeling en in een stadswandeling. De eerste trajecten wandelden we door Vlamertinge en Dikkebus. In het agrarisch landschap brengen de oorlogsbegraafplaatsen de strijd die hier uitgevochten in herinnering.
De landbouwers van nu zijn overigens goed bezig hun akkers te bewerken. Af en toe konden we opzij gaan voor zo een mastodont van een landbouwmachine. Ik wil trouwens ook vermelden dat ik heel wat vrijwilligers bezig zag met de opkuis van de wegbermen: blikjes verwijderen en zo. 
Het tweede gedeelte bewandelden Ieper zelf. Langs nieuwe wijken en langs de na de oorlog heropgebouwde historische gebouwen. In de Vestingsroute hadden  we- dat kan je wel veronderstellen - de Menenpoort. 
Ieper noemt zich de stad de van de vrede. Met deze tocht door de Ypres Salient hopen we dat de vrede blijft duren. En ook elders in wereld tot stand komt. 

Geen opmerkingen: