Gwy wandelt

zaterdag 12 maart 2016

Een pater in het vleeshuis.

Een tentoonstelling onder de titel 'Van missionaris tot stripheld' in het Vleeshuis museum op de markt van Dendermonde.
Dat was voor mij een goede reden om de trein naar Dendermonde te nemen.
Vooral tussen de twee wereldoorlogen is er heel wat rond pater De Smet gepubliceerd. Tijdschriften, boeken, stripverhalen, Vlaamse filmpjes en nog meer.
Veel behoort tot de verhaaltrant. Wat er echt gebeurde wordt vaak overdreven en geromantiseerd.
Die figuur van de missionaris werd door katholieke uitgeverijen gebruikt om de jeugd stichtelijk op te voeden.

Is het nu toeval? Maar toen ik later in een bakkerij een broodje smos at, las ik wat in Het Nieuwsblad. Een artikel erin legde relaties tussen voetbalsport en Indianen bloot. AA Gent zou het beeld van het indianen hoofd niet meer mogen gebruiken als mascotte. Volgens een Indiaanse voorvechtster zou dat een uiting van racisme zijn.

Op mijn toer door de Dendermondse binnenstad passeeerde ik ook het geboortehuis van de betrokken missionaris. In de Kazernetraat, vlak bij het gerechtshof hangt er een gedenkplaat.

Ik passeeerde tevoren ook het standbeeld van de pater aan de OLVrouwkerk. Het ziet er uit als een massief bronzen beeldhouwwerk. Maar het is een plastiek, letterlijk dan. Het oorspronkelijk beeld was van binnenuit vernietigd. De beeldhouwer had niet voorzien dat interne condensatie het beeld zou doen barsten en in stukken uiteen laten vallen.
Het beeld toont een man in soutane met in de ene hand het kruis (het was immers een katholieke missionaris) en in de andere hand de olijftak. Die symboliseert zijn rol die hij als vredestichter bij de verschillende Indianenvolken had, ondanks de tegenwerking van goudzoekers en landverhuizers. Daarover loopt een tentoonstelling in het het Gentse Caermersklooster onder de titel 'the Call of the Rockies'

Geen opmerkingen: