Gwy wandelt

woensdag 17 februari 2016

Gent ontmoet Colombia

Die man met de kop koffie is de Colombiaanse kunstenaar Jafeth Gomez.
Hij is voor een paar weken in Gent.
Momenteel exposeert hij in de Parnassus in Gent zijn werken 'El restorno del Colibri'.
Deze avond bespraken we een ander project van hem. Een project dat nog moet gerealiseerd worden.
De kunstenaar is bekend om zijn murales, zijn muurschilderingen.
Zondag 21 februari maakt hij zo een reuze muurschildering op de muur van de herberg Macharius. Hij doet dat niet alleen.
Kinderen van de nabij gelegen school Het Trappenhuis hebben al ontwerpen gemaakt. Het centrale thema van de muurschildering zal allicht gevormd worden door twee handen die naar elkaar toe reiken.
Kom zondag maar naar de Voorhoutkaai in Gent. In de late ochtend beginnen ze eraan. Ook de kinderen zullen mee schilderen.
Ik heb de voorontwerpen gezien. Het belooft uniek te worden. Een titel voor het werk is er nog niet.

Ik heb de tentoonstelling over de colibri in de Parnassus niet gezien.
Ik zal ook de creatie van de muurschildering op het terrein van het voormalig slachthuis van Gent niet zien. Maar van zodra ik uit Griekenland terug ben, kom ik natuurlijk naar de Voorhoutkaai. Trouwens ik passeer er toch dikwijls nu ik in Gent verblijf.
De kunstenaar komt uit een land waar nog heel wat gevochten wordt: multinationals hebben er hun paramilitaire organisaties, drugkartels (cocaïne) hebben hun maffia, guerillero's bevechten politie en het regeringsleger.
Waar is de rechtvaardigheid?
De Colombiaanse kunstenaar zal ook zijn versie maken van het gestolen paneel 'De rechtvaardige rechters' dat in de Sint-Baafskathedraal zal ten toon gesteld worden.

Geen opmerkingen: