Gwy wandelt

zaterdag 20 februari 2016

Akropolis, de ruines

De berg in Attica waarrond Athene ontstaan is, de Akropolis is een rotsformatie met zijn Partenon en vele tempels. Ruïnes nu. Maar erfgoed en wordt hersteld in zijn oude glorie. De moeite om een ticket voor te kopen en daar rond te dwalen.
Ook de verschillende theaters en dgl. uit de Grieks-Romeinse tijd.
Eerst had ik door de stad gewandeld. Tussen de vele winkels staan dan charmante Grieks orthodoxe kerkjes. Soms op plekken waar vroeger een tempel was.
Vroeger heeft Griekenland nog onder Turkse heerschappij gestaan. Zo zag ik ook nog een moskee, nu herbestemd als een museum voor keramiek.
Kortom mijn 2de Griekse dag was een dag vol tegenstrijdigheden in de geschiedenis van dat volk.
Wel echt Grieks gegeten. Eerst een Griekse salade met feta, en dan Moussaka.
Nadien nog wat rond gelopen in de wijk Monastiraki. Naast de vele winkeltjes zijn er ook vele markten. 
Om mijn dagtocht te beëindigen nog een koffie gedronken in een groter wat duurder koffiehuis met de naam Azurocafe.

Nawoord. Ik las in het tijdschrift Geschiedenis een artikel over de Akropolis. Klik hier voor dat artikel over het bouwwerk.

Geen opmerkingen: