Gwy wandelt

vrijdag 22 januari 2016

Op stap met een textielbaron.

Vorige week kreeg ik uitnodigingen vanuit het plattelandscentrum van het Meetjesland. Het betreft gegidste wandelingen in het Meetjesland. Eén daarvan is 'Op stap met textielbaron Joseph de Hemptinne'
Het wekte mijn belangstelling. Het huis naast mijn residentie in Gent is gekend als het huis de Hemptinne. Dat was een familie van textielindustriëlen. Hij was bij mijn weten een graaf en geen baron. Het huis had hij gekocht van een andere textielmagnaat: Lousberg.
Die Lousberg had een grote spinnerij recht over mijn deur, in wat nu de  Sint-Bavo humaniora is. Textielmagnaten haalden de mensen van het platteland om die in de fabrieken in de stad te laten werken.
Omgekeerd kon ook. De textielmagnaat plantte op de buiten een fabriek in, zodanig dat de mensen niet moesten verhuizen om er te werken. Het SAW in Waarschoot is er een voorbeeld van.
Ik heb in april een wandeltocht in mijn gedachten met de Marchmannekes van Waarschoot, en hou me voor dan wat op het textielverleden van dat dorp te letten.

Geen opmerkingen: