Gwy wandelt

maandag 7 december 2015

Sprinter in de bib

In de Gentse stadsbibliotheek kennen ze de sprinters. Dat zijn boeken die zodanig veel gevraagd worden, dat je ze maar voor één week mag ontlenen, en bovendien niet kan verlengen.

Zo een boek breng ik zo meteen terug naar de bib. De week zit erop. Ik heb het wel niet volledig uitgelezen, maar wel een selectie uit verschillende hoofdstukken.

Het boek draagt als titel 'Geloven in Gent' en als ondertitel: 'Plaatsen van het religieuze verleden.'
Een zeer interessant boek. Het verwondert me niet dat de publicatie een zogenaamde sprinter is. Bij het lezen van verschillende stukken ervan ben ik heel wat nieuws over het verleden van de Gentse stad tegen gekomen.
Laat me één voorbeeld vermelden, dat waarmee het boek begint. Het Sint-Veerle-plein. In de dertiende eeuw stond hier niet alleen een grafelijk kasteel maar ook, een kerk. Het gravensteen is gerestaureerd, Van de kerk schiet niets over. We kijken nu tegen de voormalige vismijn aan. De cultusplaats is verdwenen, (De vismijn zelf heeft nu trouwens ook een andere invulling gekregen).
Het boek omvat zo een driehonderd bladzijden, geschreven door verschillende auteurs, telkens een deskundige in het thema of het gebouw.

Geen opmerkingen: