Gwy wandelt

zaterdag 5 december 2015

On the rocky road

Vanavond eens naar een Iers optreden geweest. Mooi en hartverwarmend was het. Dat kan ik nu al zeggen.
Het was een koor Jedidja, een koor uit Ename. Ename is maar een klein dorpje bij Oudenaarde. Hoe zou daaruit een koor kunnen ontstaan met een repertoire dat een ruim publiek kan boeien in een stad die de hunne niet is?
Ze traden op in het Gentse, in een zaal vlak bij het UZ.
Ze brachten Ierse muziek. Het koor en de instrumentale groep van Luna Moon. Ze brachten Ierse liederen. Mooie liederen. Mooie liederen. Liederen die we niet kennen. Liederen die we kennen. Ik realiseerde me toen ze een song van Enya brachten, dat die dame ook een Ierse is. De Keltische liederen ontbraken niet, en ook brachten ze songs die iedereen kon meezingen of mee klappen. De café-liederen zal ik maar zeggen. Dat van de zwerver bijvoorbeeld. 'I spent all me money on whiskey and beer' Een folk song waarmee de dirigente de volledige zaal deed  mee doen.
Een prachtkoor uit dat dorpje, en bij de muzikanten waren het vooral de harpiste en de fluitiste die me naast hun collega's wisten te boeien.
Ambiance dat het koor en de muzikanten brachten.  Een mooie rijk gevulde avond, dat mag ik nog eens zeggen.

Geen opmerkingen: