Gwy wandelt

woensdag 23 december 2015

Παρνασσός

'Parnassus' is een woord dat mij doet denken aan een voormalige theaterzaal. Een zaal aan de Oude Houtlei in Gent waar Nederlandstalig toneel gespeeld werd in de XIX-de eeuw, toen de elite van de Gentenaars, zelfs de orangisten, Frans spraken.
Waar ik die kennis vandaan heb, weet ik niet meer. Op internet vind ik dat niet terug.
Wel dat de Parnassus de berg was waar de muzen verbleven, de muzen van het klassieke Helleense rijk.
Nu is de Parnassus in de Gentse Oude Houtlei een sociaal restaurant gevestigd in een voormalig kerkgebouw. Ik heb er dinsdag gegeten. En zat in de zijbeuk naast de biechtstoel. De andere zijbeuk is nu trouwens omgevormd tot keuken.
De muzen zijn er trouwens ook nog. Geregeld worden er in de grote zaal concerten ingericht. Het vroegere hoogkoor vormt een goed podium.
In februari ga ik naar Griekenland. Vandaar de titel in Griekse letters. Die zal ik toch gewoon moeten worden.

Geen opmerkingen: