Gwy wandelt

donderdag 5 november 2015

Schaamte

Een museum dat ik geregeld bezoek is het Gentse Guislain museum.
Telkens er een nieuwe tijdelijke tentoonstelling is, krijg ik er een mededeling van in een nieuwsbrief.
Dat is dan telkens weer een reden om er naar toe te gaan.
Vandaag was mijn belangrijkste doel de tentoonstelling met schaamte als thema.  
Zo een tentoonstelling gaat in op het feit dat we uit de toon vallen. We zijn beschaamd om psychische redenen, om materiële redenen.
Dit laatste vond ik treffend geïllustreerd aan de hand van een groot doek, dat plattelandsbewoners laat zien, die door honger gedreven het platteland ontvluchten en hopen in de opkomende stedelijke industrie werk te vinden. Zoiets als dit doek met plattelanders uit het België van de XIX de eeuw, zien we nu dagelijks op de televisie. Nu nog zijn mensen op de vlucht. En ze zijn er beschaamd om.
Er anders uitzien is ook vaak een reden om zich te schamen, of dingen gedaan hebben die niet passend zijn.
Sinds de zondeval waren Adam en Eva beschaamd om hun naaktheid.
De Adam en Eva die al jaren boven onze onthaaltafel in de Sint-Baafskathedraal hangen openen de tentoonstelling over schaamte. Dat geeft voor mij een herkenning. Zo zal iedereen die de tentoonstelling bezoekt wel wat herkennen.

Geen opmerkingen: