Gwy wandelt

woensdag 18 november 2015

Aandacht voor lichaam en geest

'Mindfulness voor lichaam en geest' is een boek dat ik uitgelezen heb.
Ik heb er wel de tijd voor moeten nemen. Het gebeurt niet veel dat in in de stadsbibliotheek om verlenging moet vragen. Nu was dat wel het geval.

Er staan tamelijk veel oefeningen in, en die vragen tijd. Het is geen kwestie om rap, rap uit te lezen. Het is om erbij na te denken.

De gedeeltes in het werk dat over de geneeskundige toepassingen gaat, de vele verwijzingen naar de heilzame werking van mindfulness in de gezondheidszorg, zijn stukken waar ik niet zoveel aandacht aan heb besteed. Het kwam me te Angelsaksisch over, en we leven nu eenmaal niet in de USA of Groot-Brittannië.
Maar waar de auteurs terug grijpen naar de oorsprong van de mindfulness lees ik dan dubbel zo graag.
En een mens moet geen boeddhist zijn om zich de gebruikte methodes van meditatie eigen te maken.

Geen opmerkingen: