Gwy wandelt

zondag 25 oktober 2015

Tuinbouwstreek

Voor de 59ste keer al, richtte de WSV Wetteren de voettochten der tuinbouwstreek aan.
Wetteren is zo een gemeente met goede verbindingen. De Schelde vormde eertijds de basis om er wat industriële activiteit te vestigen, o.m. een kruitfabriek. De trein heeft er een station, de snelweg passeert er. Toch heeft Wetteren haar landelijk karakter niet verloren. De nabijheid van Gent deed er de tuinbouw opbloeien.
Vertrekpunt van onze wandeling was het instituut Scheppers. Ten opzichte van de dorpskern ligt dat over de Schelde.
De school op zichzelf weerspiegelt de diversiteit van het landschap van dat dorp aan de Schelde: evengoed landbouw- als industriële bekwaamheden worden hier aan geleerd.
Omdat ik om 11 uur een afspraak had, koos ik voor de 6 km. Zo een korte afstand kan soms tegenvallen omdat de wandelaar de dorpskom bijna niet uitkomt. Niet hier evenwel. Hier wist de parcoursmeester ook op de korte afstand de verschillende kenmerken van Wetteren te laten zien. Met een zeer mooie passage langs de vele boomkwekerijen.
Ik mag ook de traktatie niet vergeten. De wandelvereniging bestaat 45 jaar, en om die gelegenheid werd iedere wandelaar getrakteerd. Langs de Schelde keerden we naar de Cooppallaan terug.
In de zaal hoorde ik dat de afstand van 30 km eerst een lus van 7 km had, die dan weer in de startzaal kwam voor de eerste rust.
Na mijn ontmoeting en gesprekken heb ik dan ook die lus nog gedaan. Dat paste mooi om dan de lijnbus te nemen. Die rijdt ginder de zondag maar om de 2 uur.
Het was een mooie en aangename herfsttocht, en vrij warm voor de tijd van het jaar.

Geen opmerkingen: