Gwy wandelt

dinsdag 27 oktober 2015

Senseo en E3 stoel

Wat hebben een koffiezetapparaat en een stoel nu met elkaar te maken?
Wel! ... Beide zijn ontwerpen van design. Ze zijn te zien op de tentoonstelling DESIGN DERBY in het Gentse designmuseum. Belgische en Nederlandse design worden er getoond en naast elkaar geplaatst. Het zijn dus heel wat designontwerpen die met elkaar vergeleken worden.
Toen ik het museum binnen wou, moest ik wel wat wachten. Hele drommen mensen wilden binnen. Er zijn er veel meer dan ik, die zo een tentoonstelling interessant vinden. Heel wat. Stel je voor: een ontwerp voor een fonograaf uit 1942 naast het ons alle bekende CD-doosje uit 1982. Zo verrassend zijn sommige facetten in de expositie.
Persoonlijk vond ik het aangenaam dat de Senseo, als product van mijn eertijdse werkgever er was. En ook de befaamde E3 stoel van de Gentse designer Van Severen. Die stoel ken ik maar al te goed. Twee keer in de week kan ik ze bewonderen.
Over Van Severen en waar hij zijn inspiratie haalde, loopt overigens een afzonderlijke tentoonstelling.

Geen opmerkingen: