Gwy wandelt

woensdag 21 oktober 2015

Schelpen in Brussel

De weg van de pelgrims, de St.Jacobs schelpen volgen in Brussel. Dat wou ik vandaag doen.
Ik beschik over een franstalige tekst uit 2005. De Association des Amis de Saint-Jacques de Compostelle had 48 schelpen in brons geleverd. Het gemeente personeel van de stad Brussel had ze geplaatst.
De bedevaarders kwamen vanuit het noorden. Daarom stapte ik van het centraal station eerst naar Sint Joost ten Node om zo langs de Leuvense steenweg Brussel binnen te stappen. Ik stapte door de wijk waar eertijds de Leuvense poort was, langs het centrum tot aan de Sint-Jacobswijk.
Onderweg heb ik niet alleen op de pelgrimsaspecten gelet, maar ook op meer recente gebouwen en beeldhouwwerken. 
Ik beëindigde mijn tocht bij de twee schelpen, daar waar de wegen elkaar scheiden: langs de Hallepoort of langs de poort van Anderlecht Brussel verlaten?
Ik zal de tocht vanaf de Grote Markt eens herstappen, en dan verder trekken. 

Geen opmerkingen: