Gwy wandelt

donderdag 2 april 2015

Witte Donderdag

Deze morgen trok ik nog eens naar Zelzate. Daar moest ik nog wat dingen regelen. Onderwijl kwam ik er echter een verbitterde vrouw tegen. Ik heb er niet veel tegen gezegd, Die bitterheid zal na een goede vakantie allicht weg ebben.
Omdat ik nog ruim een halfuur op de lijnbus moest wachten, ben ik eerst nog in het Slakkenhuisje een koffie gaan drinken. Het is daar sinds de tijd dat ik uit Zelzate weg ben, niet veel veranderd. Vriendelijke mensen die hun best doen zich weer in de maatschappij te integreren.
Eens terug in Gent stapte ik gelijk naar het LDC. De Tai Chi oefeningen had ik gemist, maar onze leraar en verschillende mede-beoefenaars waren er nog. Dat werd dus nog wat van gedachten wisselen over de Chinese cultuur, die voor ons toch vreemd blijft.
Dan was het tijd om te eten. De gebruikelijke tafel van 7, tussen de anderen die in De Horizon hun maaltijd gebruiken. De kippebil en de frieten hebben me goed gesmaakt.

Deze middag was het mijn eerste middag in het onthaal van de Sint-Baafskathedraal. Soms gemakkelijke vragen als 'Waar hangt het schilderij van Van Eijck?'. Soms moeilijke vragen. Ik wist niet eens meer hoe 'Het laatste avondmaal' in het Frans gezegd wordt. Jean-Marie heeft het me trouwens achteraf verteld.
Ik wou eigenlijk tot een uur of 5 of 6 blijven, maar ik was te licht gekleed. Het was nog te koud in het gebouw, en ben dan ook vroeger weg gegaan. Morgen doe ik een thermisch onderlijfje aan.

Deze avond hebben we om 7 uur, nog de herdenking van het Laatste Avondmaal.
Daar is het Witte Donderdag voor.
En daarna sluit ik mijn dag af, met een boekje over Assisi en Umbriƫ.

Geen opmerkingen: