Gwy wandelt

donderdag 2 april 2015

Voetwassing

Sommige aspecten van mijn geloof vinden hun uitdrukking in omgangsvormen die niet zo gebruikelijk zijn.
Wie verwacht nu dat er voeten gewassen worden, in een openbare, eerder ceremoniële ruimte?
Toch gebeurt dat.

Het is zo een kwestie van nederigheid. Je kan het misschien weinig belangrijk vinden dat een timmerman de voeten van een visser wast. Het is in mijn ogen een geweldig vriendschappelijk gebaar.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik, deze avond,  een thermisch onderlijfje en een dikke trui aangetrokken heb, om naar de viering te gaan. Zo warm is het niet in onze Gentse Kathedraal. De priesters en voorgangers hebben misschien weinig last van de kilte. Ze dragen boven hun kleren, albes en kazuifels
Vergeef me die ironische opmerking. Het was deze avond een mooie dienst met veel betekenis.
De dramatiek kwam vandaag niet zo sterk tot uiting. Dat is voor morgen. Dan is het Goede Vrijdag.

Wat we - en dat is misschien een sterker gevoel - is dat we deze avond kunnen beleven hebben als een vorm van samen geïnspireerd zijn.

Geen opmerkingen: