Gwy wandelt

zaterdag 4 april 2015

Stille zaterdag.

Deze morgen heb ik het rustig gehouden. Wat gewinkeld. Thuis dan rijst met scampis gegeten. Verder wat gelezen over Assisi en Umbriƫ.
In de late namiddag dan naar mijn petekind. Die is al jaren geleden moslima geworden. En nu gaat ze haar leven verder delen met een moslim. Om haar huwelijk te vieren had ze haar ouders en ook andere familieleden uitgenodigd. Ook haar nieuwe man had van zijn kant, familie uitgenodigd. Zo konden we gezellig eten en babbelen.
Maar ik kon niet tot het einde blijven, want in de Gentse Sint-Baafskathedraal was het deze avond de paaswake. Een bijzonder mooie viering. Het deed wel raar om in een compleet verduisterde kerk binnen te komen. Er was vrij veel volk ik moest , ondanks het feit dat ik 10 minuten te vroeg was al op de vijfde laatste rij plaats nemen.
Na het wijdingsgebed over het vuur was het de lichtprocessie, en dan werd ieders kaars aangestoken. Na 4 lezingen werd het evangelie gezongen. Het evangelie vertelde over de vrouwen die naar het graf gingen, en vernamen dat Jezus er niet meer lag, maar verrezen was.
In de paaswake wordt het doopwater gezegend. In dit geval door de bisschop zelf. Daarna werden enkele mensen gedoopt, en ook gevormd. Het doet wel vreemd dat volwassenen gedoopt worden. Ik zit nog altijd met het gedacht dat zuigelingen gedoopt worden. Een verkeerd gedacht. Net zoals mijn petekind zich tot de islam bekeerd heeft zijn er niet gedoopten die zich tot de katholieke kerk bekeren.
Info over de kathedraal op: www.sintbaafskathedraal.be

Geen opmerkingen: