Gwy wandelt

zondag 29 maart 2015

Palmzondag

Soms ben ik zo danig met dingen bezig, dat ik  vergeet dat ik katholiek ben.
Gelukkig kreeg ik deze vooravond een melding i.v.m met palmzondag met de palmwijding en het passieverhaal in de Gentse Sint-Jacobskerk.

Ik kleedde me aan en ging er naartoe.

We begonnen om 17u55 achteraan in de kerk, met de palmwijding. Dan pas namen we een palmtakje.
De processie met zijn allen van achterin de kerk naar onze zitplaatsen, symboliseert de blijde intocht van Jezus in Jeruzalem. Ooit heb ik die in Jeruzalem zelf na gestapt, tenminste voor zover ze die kunnen reconstrueren hebben. Jeruzalem ziet er nu anders uit dan 2000 jaar geleden. Maar dit en passant. Jezus deed zijn intocht trouwens niet in pracht en praal maar op een ezelsveulen. Toch werd hij door de Hebreeƫn met olijftakken toe gejuicht.

De eucharistieviering bracht als evangelie het volledige passieverhaal. Het was de versie van Marcus, maar de Sint-Jacobscantorij bracht wel het aangrijpende lied 'O hoofd vol bloed en wonden' uit de Matteuspassie van Bach.
Hierbij een versie die ik YouTube vond.

Geen opmerkingen: