Gwy wandelt

vrijdag 27 maart 2015

Bij Guislain

Deze vrijdagmiddag bezocht ik nog eens het Guislain. De tentoonstelling met de titel 'karakterkoppen' en daarnaast de tentoonstelling van het schilderkundig leven de Gentse schilder Dees De  Bruyne hadden me er naar toe gelokt.
Ik kon het evenwel niet laten om de tentoonstelling 'Donkere kamers' nog eens te bezoeken. Dit gebeuren heeft als thema melancholie en depressie.
Een verrassing voor mij was dat  er ook een tentoonstelling plaats vond van de illustrator Dooreman. Die heeft heel wat boekkaften, illustraties en affiches ontworpen.
Maar uiteindelijk kwam ik toch bij de karakterkoppen terecht. Het gelaat is de spiegel van de ziel. Het zal je allicht niet verwonderen dat daar in de tentoonstelling de opvattingen van de Italiaan Cesare Lombroso, evenals de frenologie aan bod komen.
Mijn bezoek aan het Guislain sloot ik af door langs het schilderwerk van de Dees De Bruyne te wandelen. Al is het soms aanstootgevend, zijn werk is het zien waard.
De website van het Guislain museum is: http://www.museumdrguislain.be/

Geen opmerkingen: