Gwy wandelt

maandag 15 december 2014

Ellis

In 2008 was ik op Ellis, vlakbij New York. Via dat eiland  kwamen de immigranten de Verenigde Staten binnen. Nu niet meer. Het is verleden tijd. Het is geschiedenis. Maar het blijft voor de Amerikanen erfgoed.
Dat dacht ik deze middag toen ik in een hamburger restaurant op de Gentse Korenmarkt aan het eten was, en de opschriften op de muur en de bijschriften op de menukaart las.
De zaak zelf is gevestigd in een gebouw met geschiedenis. De Korenmarkt was - de naam zegt het - vroeger de graanmarkt. Nadien werd het een knooppunt voor de postkoetsen, en paardenkoetsen die de mensen naar de verschillende delen van het land brachten.
Als knooppunt van de trams kan ik het me nog herinneren, ik zie nog de smeedijzeren constructie voor mijn ogen, waar de verschillende trams stopten. Verleden tijd.
In die tijd was, waar de eetgelegenheid Ellis nu gevestigd is, een hoedenzaak gevestigd.
In verschillende cafés moest men zijn voor de zogenaamde beurzen. Ik herinner me het Damberd voor papier, de Gouden Sleutel voor koks en obers.
Tijden veranderen.

Geen opmerkingen: