Gwy wandelt

maandag 6 oktober 2014

De maan geblust


Maneblusser wandeling in Mechelen

Wandelclub Opsinjoorke richtte gisteren, zondag haar Maneblusser wandeling in.  De Maneblussers dat is de bijnaam voor de Mechelaars.
Voor ik vertrok vroeg ik me af of het een pure stadswandeling zou worden, of dat de parcoursmeester ook stukken natuur in de wandeltocht zou verwerken.
Zelf wou ik eigenlijk beide: een mooie bezienswaardige stadswandeling plus wat stappen door de groene omgeving van het rivierendal.
Uit de vele aangeboden afstanden koos ik voor de 20 km.
Die afstand vertrok samen met alle andere langs de Dijle. We liepen over een mooi houten pad dat boven de Binnendijle is aangelegd, om zo de binnenstad te benaderen langs de Brusselse poort, nog een gedeelte van de voormalige stadsomwalling.
De wandelpijlen brachten ons dan naar een mooi park: het domein Vrijbroek. Hier werd een boerenmarkt voorbereid, maar het was nog te vroeg. Nog niet alle kraampjes stonden er. In zo een park natuurlijk ook een rozentuin en en rotstuin. En visvijvers.
Dan werden we de natuur ingestuurd. We gingen richting Battel. Eerst langs wat mooie villawijken, en dan door drassige wegjes. Door de nachtelijke regen waren enkele paadjes moeilijk begaanbaar geworden. We kwamen weer aan een vaart. En naderden de rustpost in Battel.
Ik vond het nog te vroeg om even te blijven zitten, en stapte na het afstempelen van mijn controlekaart meteen door.
Nu volgde een charmante groene lus. Een lus richting Zennegat, een lus langs het water en door natuurgebieden. Gelukkig had ik een lange broek aan, want de brandnetels waren door de vochtige regen over het pad gebogen. Magnifieke zichten over de groene drassige weiden met veel struikgewas en divers wat begroeiing betreft. Het was een wandellus van meer dan 8 kilometer.
Terug in Battel nam ik dan wel de tijd om rust te nemen en een koffie te drinken. Het was trouwens ondertussen middag geworden, tijd om mijn medicijnen te slikken. En dan moet ik een kwartiertje wachten vooraleer ze werken.
Het vervolg van de tocht bracht ons weer naar Mechelen. Een mooi zicht om zo langs de Dijle de Romboutstoren te zien verschijnen, en er dan heen te wandelen.
De parcoursmeester bracht ons langs leuke straatjes. Verschillende mensen werden zo door beeldhouwwerken geboeid, dat ik er zelf niet eens bij geraakte. We hadden nog een rustpost in Het Anker. Dat is een brouwerij en ter gelegenheid van Open Bedrijvendag waren er verschillende rondleidingen.
Dan terug naar de startzaal en vandaar nog zo een grote halve kilometer naar het treinstation.
Het was een mooie tocht. Een proficiat voor de inrichters.

Onder de vele wandelaars waren ook wandelfotografen.
Steven heeft op Google+ een grote fotoreeks geplaatst, Klik hier.
Iris heeft pareltjes van foto's op facebook geplaatst. Klik hier.
Mijn bescheiden foto-reeks heb ik op Google+ geplaatst. Klik hier
En ongetwijfeld vind je op Photo-Marches en Beneluxwandelen nog meer foto-albums.

Geen opmerkingen: