Gwy wandelt

zondag 3 augustus 2014

Reigers langs kastelen

Geen reigers, geen kwartels
maar evengoed op de vlucht
Vandaag kies ik voor een wandeltocht bij de Reigerstappers. De Reigerstappers vormen een wandelclub in Vinderhoute. Zij richten vandaag hun Kastelentocht in. De langere afstanden van die voettocht passeren Mariakerke. Ik besluit om daar in de tocht in te pikken. Vanaf de Corneelkerk van Mariakerke volg ik de wandelpijlen. We gaan over het kerkhof. (In een ander verband zal ik eens de geschiedenis vertellen van dit kerkhof met gewijde grond, in tegenstelling tot het niet gewijd geuzenkerkhof, de Westerbegraafplaats.)
Vrij snel kom ik aan in de rustpost 't Geestjen. Vandaar brengt de tocht ons verder langs de rijkere buurt naar de Groene Velden. Dat landschapspark brengt ons naar Vinderhoute. De Speybrug brengt ons over de vaart. Via een ruime lus bereiken we de rustpost in een schooltje van Vinderhoute. Het hier erg gezellig op de binnenkoer. Na een cola dan verder langs kastelen. De wandeling vandaag draagt de naam 'Kastelenwandeling'. De oranje pijlen van de Reigerstappers brengen ons ook langs weinig bewandelde bosparken. en door weiden. Natuur is troef in deze tocht.
Ik stap de 21 vandaag, en de 3de rustpost is dezelfde als de 2de. Na een broodje met soep brengt het volgend traject ons naar de startplaats. Ik blijf wat babbelen in de Sint-Bavokerk, waar een man, me heel wat over het herstel van dit gebedsgebouw vertelde.
In de startzaal aangekomen, moest ik me nog inschrijven. Dat is het nadeel van zo in een wandeling gewoon de pijlen te gaan volgen, in plaats van eerst naar de startzaal te gaan. Het is ook vreemd om zich in te schrijven en meteen zijn wandelboekje te laten afstempelen. Een attente medewerker wijst me er nog op om niet te vergeten mijn inschrijvingskaart in de kist te steken.
Daarna heb ik nog het eerste stuk van de wandeltocht te stappen. Dit traject brengt me door een ruig domein: de Durmmeersen en nadien door het kasteeldomein Clayes-Boúúaert.
Zo ben ik weer in Mariakerke waar ik de wandeling op deze zomerse zondag startte, en nu dan ook beëindig.

Het is wel zo plezant om in de rand van Gent zo een mooie tocht te stappen. Omdat ik tegenwoordig in Gent verblijf ben ik dan ook vroeg terug op mijn flat.

NAWOORD: Klik hier voor het verslag van Caroline.

1 opmerking:

Caroline zei

En weer hebben onze wegen elkaar niet gekruist. Wij zaten op de 12. Verslag volgt later :-)