Gwy wandelt

maandag 11 augustus 2014

Apenplaneet

De zomer is nu wel niet de meest geschikte tijd om naar de cinema te gaan. Maar ik kon het toch niet laten. Iedere week krijg ik een mail van de Kinepolis, en bij de suggesties die ze voor mij doen, stond 'Dawn of the Planet of the Apes' op de 1ste plaats.
Ik moest dan ook niet aarzelen om naar de Gentse Decascoop op Ter Platen te gaan.
Rij 16, stoel 15 in zaal 3, dat is lekker centraal zitten om als het ware midden in het gebeuren te zitten.
Niet dat we als toeschouwer terug in de films en de TV-serie van de jaren 60 en 70 belanden. De filmtechnieken zijn ondertussen wat meer geƫvolueerd.
In de film krijgen de gedragingen van de mensen en de apen, heel wat diepgang. Caesar, de apenkoning, leek me we de meest menselijke figuur te zijn.
Strijd tussen verschillenden blijft universeel. Hetzelfde scenario kon - denk ik zo - uitgewerkt zijn in een film over de strijd tussen de Saracenen en de kruisvaarders.
We herdenken nu 14-18. Het is evenwel geen verleden tijd. Als we het nieuws volgen, blijft de problematiek brandend actueel.

Geen opmerkingen: