Gwy wandelt

maandag 21 juli 2014

Van Verviers naar Luik

Jacky spreekt ons toe
aan de mijn van Blégny.
Maandag 21 juli 2014 nam ik al vroeg de trein naar Verviers. De euraudax wandelsectie van aldaar richtte een 50 km brevettocht in. Het was een mars in lijn vanuit Verviers naar Luik.
Jacky verzorgde de inschrijvingen in de lokettenzaal van het station. Start om 9 uur, en vrijwel onmiddellijk een pad met een steile beklimming. We wisten dus meteen wat ons tijdens deze 50 kilometertocht te wachten stond. In het domein Tourelles hadden we een korte stop en bevoorrading. Voor de rest zouden het caférusten worden. De eerste was in Herve, aan het voormalig treinstation. Waar vroeger een trein reed, stapten we dan verder naar Blégny, naar Mortier, en tegen 13 uur waren we aan de mijn van Blégny. Daar konden wat trouwens wat te eten kopen. Die mijn kan nog bezocht worden, en we zagen verschillende families naar de lift gaan om de ondergrondse mijngangen te bezoeken. Allemaal met een gele veiligheidshelm aan.
Wij hielden het bovengronds. We stapten verder naar Wandre. En van hier af zaten we in de woongebieden en ambachtelijke zones van het Luikse.
Charmant was de overtocht over de Maas langs een brug waar verliefden een hangslot bevestigen om hun
liefde te bevestigen.
Net iets voor 19 uur kwamen we aan in de taverne "L'Aigle d'Or", het eindpunt van onze dagtocht. Dat was snel het boekje laten afstempelen, en me dan haasten naar het station, want anders zou ik een uur moeten wachten.
Günther en Christian, twee wandelaars die net als ik, ook de 100 van Binche mee gestapt hebben, hebben op Facebook, respectievelijk Google+,  hun foto's van deze tocht geplaatst.
Voor die van Günther klik hier
Voor die van Christian, klik hier

Geen opmerkingen: