Gwy wandelt

donderdag 3 juli 2014

Stroomafwaarts

2014-07-01 Stroomafwaarts de Schelde
De Schelde stroomafwaarts Gent. 
Dat was mijn wandeltocht begin juli. Het was een lange tocht: 47 kilometer.
Ik gebruikte voor de tocht de brochure 'Volg de Rechtvaardige Rechters' uitgewerkt door Toerisme Oost-Vlaanderen, bedoeld voor fietsers.
De rechtvaardige rechters heb ik niet gezocht, wel heb ik heerlijk gewandeld.
Vertrokken aan het Van Eyck-bad, sloeg ik meteen de Visserij in. Daar reden heel wat fietsers de stad in, op weg naar hun werk, veronderstel ik. Eens in Gentbrugge werd het rustiger. De Schelde biedt aan het voormalig ARBED-terrein een heel ander uitzicht dan aan Portus Ganda. De Schelde biedt verder in de tocht nog meer verschijningen. Ik stapte langs de Zeeschelde die niet langer uitgebaggerd wordt, en in zijn meanders heel wat slib afzet. Verder, de ringvaart voorbij, wordt de Schelde bevaren. De Schelde liet ik grotendeels rechts van mij. Eens Melle voorbij stapte ik langs de meersen in het gezelschap van duiven en konijntjes. Af en toe een eenzame fietser, en nog minder een boot op de Schelde. De industrie (of wat er nog van rest) en de bewoning liggen op de andere Schelde-oever. In Wetteren verliet ik de Schelde om door de Kalkense meersen met de oude Schelde-arm richting Laarne te stappen. Vanaf hier kwam ik meer mensen tegen, vooral fietsers op daguitstap. De knooppunten leidden me door meer bewoond gebied, en ook door de Damvallei.
Puur genieten was het. Van de wandeldag onthou ik vooral de verschillende verschijningsvormen van de Schelde.
Klik op de afbeelding linksboven, om meer foto's te zien.
Voor de informatie van Toerisme Oost-Vlaanderen over de Rechtvaardige Rechters, klik hier.

Geen opmerkingen: