Gwy wandelt

vrijdag 25 juli 2014

Mijn Gentse feesten, vrijdag

De zilveren Jacobstaf
De 25ste juli begon voor mij met het feest van Santiago in de Sint-Jacobskerk. Dat was om 10u30. De IVAGO had al een weg gebaand tussen de vele platgetrapte bekers en blikjes op de Vlasmarkt. En zo kon ik de Sint-Jacobs bereiken. Ik verschoot ervan, dat er zoveel volk in de kerk was. Er was ook een koppel met heel de familie, dat hun gouden bruiloft vierde, 50 jaar getrouwd.
En natuurlijk waren er ook pelgrims. Pelgrims die de tocht al afgelegd hadden, en pelgrims die nog moesten vertrekken. De pastoor-deken plaatste vandaag de eerste stempel in hun credencial. Na het evangelie kwam dan Jozef Maenhout aan het woord. Hij vertelde over zijn fietstocht naar Santiago de Compostela. Mens! Wat heeft die veel platte banden gehad. Hij vertelde ook over de tegenstellingen die men op de tocht tegenkomt, zoals het contrast tussen de pelgrimsherberg met 2.200 bedden en de overdadige luxe van een parador.
Yerna en Sylvie presenteren
In de middag ging ik dan naar het POEMTATA poëziefestival in het belfort. De middag droeg de titel "Dichters onder de draak." Fantastisch hoe dichters met taal kunnen omgaan. Het waren trouwens dichters die poëzieprijzen bekomen hadden. Zij lazen voor uit eigen werk. Ook hier was het druk. Ik zat op de laatste rij, en achter mij stonden verschillende mensen rechtstaand te luisteren.

In de spiegeltent
De activiteiten op de Gentse feesten, bieden voor iedereen wat. Zo verschillend de mensen zijn, zo verschillend zijn de activiteiten.

's Avonds ben ik nog met familie gaan eten in de Sleepstraat. Met kleinkinderen op stap die net in het middelbaar zitten, is de keuze anders. Zo kwamen we op de Baudeloo terecht, waar ondermeer de Jonge Wolven beloftevol hun muzikaal talent lieten horen in de spiegeltent.

Morgen gaan de Gentse feesten nog verder. Dan ga ik met Lieven Bauwens op stap.

Geen opmerkingen: